A inceput „Anul turismului” in judetul Covasna
Vineri, 24 martie 2017„Anul turismului” în judeţul Covasna a fost lansat în mod oficial, conferinţa de deschidere a acestei serii de evenimente a avut loc joi, la Sfântu Gheorghe
„Anul turismului” în judeţul Covasna a fost lansat în mod oficial, conferinţa de deschidere a acestei serii de evenimente a avut loc joi, la Sfântu Gheorghe. În cadrul conferinţei s-a afirmat faptul că, pentru dezvoltarea turismului covăsnean, este nevoie de o deschidere atât către turiştii maghiari, cât şi cei români, iar turismul nobiliar, mofetele şi băile cu apă rece ar putea reprezenta un debuşeu important în acest domeniu. În acelaşi timp, pornind de la lipsa de forță de muncă, şi formarea profesională poate constitui un element important al dezvoltării turismului.
La sfârşitul anului trecut, Consiliul Judeţean (CJ) Covasna a adoptat o hotărâre privind declararea anului 2017 „Anul turismului” în judeţul Covasna, o iniţiativă fără precedent în România. Scopul acesteia este acela de a obţine un nivel ridicat de cooperare între antreprenorii, specialiştii din domeniul turismului şi autorităţile locale – a spus Grüman Róbert, vicepreşedintele CJ Covasna, în deschiderea evenimentului.
Trebuie trasată o traiectorie proprie
„În judeţul Covasna, este nevoie de o deschidere către publicul maghiar şi cel român, deopotrivă: către publicul român pentru că 90 la sută dintre turiştii care vizitează judeţul nostru sunt de etnie română şi trebuie să acţionăm ca tot mai mulţi turişti să se întoarcă aici, iar către publicul din Ungaria, pentru a face judeţul mai atractiv pentru turiştii maghiari” – cu aceste cuvinte şi-a început discursul Tamás Sándor, preşedintele CJ Covasna, subliniind în continuare că organizarea turismului nu este o sarcină expresă a CJ Covasna, însă, prin stabilirea direcţiilor de dezvoltare, poate contribui la dezvoltarea turismului. În domeniul turismului, trebuie trasată o traiectorie care nu există altundeva, precum turismul nobiliar care a trezit un interes mare atât în rândul bloggerilor şi ziariştilor, cât şi a turiştilor. După cum se ştie, în judeţul Covasna există 165 de conace, mai multe dintre ele funcţionând ca unitate turistică. „Apele minerale, băile cu apă rece şi mofetele ascund oportunităţi mari de dezvoltare, în ultimii ani am reabilitat mai multe băi tradiţionale, în alte locuri am construit noi centre de tratament. De asemenea, o problemă importantă este formarea profesională, acesta este un domeniu în care Consiliul Judeţean poate acorda sprijin: Şcoala Populară de Arte şi Meserii din Sfântu Gheorghe organizează, începând cu anul trecut, cursuri de formare profesională în diferite meserii, precum bucătar, ospătar, barman, cursuri de care pot beneficia lucrătorii din sectorul turismului” – a spus Tamás Sándor, adăugând faptul că, pe viitor, autorităţile judeţene doresc să pună un accent mai mare şi pe organizarea de tabere pentru elevi. Acesta a afirmat că, la Comandău, au început lucrările de construire a noii tabere de tineret şi, potrivit planurilor, cantoanele aflate în proprietatea CJ Covasna vor fi transformate în aşa fel încât elevii şi sportivii să le poată folosi. Aceste iniţiative pot fi stimulente pentru antreprenorii din zonă, deoarece încă mai există comună în care nu există nici un loc de cazare, bazat pe piaţă – a accentuat Tamás Sándor şi, în încheiere, le-a urat mult succes în activitate tuturor specialiştilor prezenţi, în „Anul turismului”.
Tóth-Birtan Csaba, a salutat iniţiativa „Anul turismului” şi a spus că au mari aşteptări de la acest an tematic, deoarece şi în reşedinţa de judeţ turismul poate deveni un sector important. Sfântu Gheorghe poate fi prezentă în pachetele turistice, în primul rând, cu oferta sa culturală, dar şi Băile-Şugaş poate deveni un punct turistic atractiv pentru multe persoane. În acelaşi timp, în municipiu se află şi o curiozitate, cum ar fi Muzeul Cinegetic, recent înfiinţat. Antreprenorii, specialiştii din domeniul turismului sunt aşteptaţi cu atitudine deschisă pentru discuţii, în vederea realizării unei cooperări reale – a subliniat viceprimarul.
A început schimbarea
Potrivit preşedintelui Camerei de Comerţ şi Industrie (CCI) Covasna, Édler András György, în ultimii 1-2 ani, s-a reuşit scoaterea turismului covăsnean din situaţia nefericită în care se afla, căci, în timp ce toată lumea vorbea despre potenţialul turistic al judeţului, turismul nu a reprezentat nici 2 la sută din venitul judeţului. În ultimii ani au fost iniţiate mai multe evenimente turistice, au aderat la asociaţii profesionale, au înfiinţat o secţie proprie de pensiuni, au inventariat toate unităţile de cazare din judeţ, în prezent, se lucrează la crearea unei baze de date cu ghizi, împreună cu autorităţile locale şi judeţene. Preşedintele CCI Covasna a solicitat introducerea unei taxe turistice, în judeţ doar în staţiunea Covasna există o taxă de acest gen. Această taxă va fi plătită de turişti, iar aceste sume vor ajunge la unitățile administrativ-teritoriale care pot să îi investească în promovarea turistică. În opinia acestuia, este importantă colaborarea dintre sectorul privat şi cel public, realizarea aşa-numitului sistem 3P (public-private partnership). Édler András şi-a exprimat speranţa că se va reuşi aducerea acasă a scheletului de mastodont descoperit în apropierea Baraoltului care va fi o atracţie pentru turişti.
Camelia Tărniceru, directorul general adjunct al Direcției Generale Dezvoltare, Promovare și Marketing din cadrul Ministerului Turismului, a dat citire mesajului ministrului Marius Titus Dobre, care a transmis aprecierea sa pentru decizia de a declara anul 2017 „Anul turismului”, spunând că „acest demers este un semnal foarte clar că ați înțeles că turismul este șansa noastră ca țară”. Au fost prezentate obiectivele ministerului: se intenţionează elaborarea Legii Turismului și totodată se vor lansa două programe importante: programul „Primul Centru de Agrement”, care are ca scop susținerea investițiilor private în infrastructura de turism, iar al doilea program, „Vouchere de vacanță pentru angajații din sistemul public”, menit să contribuie la creșterea turismului intern. Ministerul Turismului așteaptă proiecte concrete, propuneri, idei privind dezvoltarea turismului, a subliniat ministrul în mesajul său.
Proactivi în dezvoltarea turismului
Reprezentând Dobrogea turistică, Corina Martin, președintele FAPT - Federația Asociațiilor de Promovare Turistică din România a sosit de la Constanța. Aceasta consideră că desemnarea anului 2017 drept „Anul turismului”este o iniţiativă specială și a felicitat CJ Covasna pentru acest demers. Asociația pentru Promovarea si Dezvoltarea Turismului Litoral – Delta Dunării a fost fondatorul Federației care acum are 16 membrii, printre care se numără şi Asociația pentru Dezvoltarea Turismului în județul Covasna. La inițiativa Asociației pentru Promovarea si Dezvoltarea Turismului Litoral – Delta Dunării a fost introdusă în staţiunea Constanța taxa de promovare a turismului pe care o plătesc agenții economici din stațiunea Mamaia, iar 85 % din sumele colectate sunt alocate Asociației Litoral-Delta Dunării, restul banilor rămân la administrația locală care are obligația să cheltuiască toată suma pentru promovarea turismului. Astfel au reușit să se dezvolte foarte mult, iar anul acesta vor lansa zboruri interne și externe de la Constanța, a subliniat Corina Martin importanța parteneriatului public-privat. „Nimeni din București nu o să știe ce aveți de promovat aici în județul Covasna, strategia de dezvoltare a județului Covasna pentru turism trebuie făcut aici”, a atras atenția Corina Martin, adăugând că, împreună cu Asociația pentru Promovarea Turismului în județul Covasna, au decis să realizeze un parteneriat, prin care vor organiza info-tripuri, schimburi de experiențe şi târguri.
Bursă pentru elevi
În cadrul conferinţei, Tamás Sándor, preşedintele CJ Covasna, a semnat un contract de parteneriat cu Universitatea Babeş-Bolyai, reprezentată prin dr. Fosztó Mónika, director de departament la UBB, Facultatea de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor Sfântu Gheorghe. Ca parte a acestui parteneriat, studenţii sunt aşteptaţi pentru practică profesională la tabăra Tabăra „Csipkés” de la Zăbala încă din această vară. Asociația pentru Dezvoltarea Turismului în județul Covasna a înfiinţat un fond de burse din care va oferi trei burse a câte 1500 de lei fiecare pentru studenţii care şi-au ales ca temă pentru lucrările lor turismul din judeţul Covasna.
În 2017, turiştii caută experienţe autentice
După deschiderea evenimentului organizat de către CJ Covasna şi Asociația pentru Dezvoltarea Turismului în județul Covasna, specialiştii din ţară şi din Ungaria au susţinut prelegeri grupate pe trei tematici. Prima tematică s-a referit atât la relaţia dintre dezvoltarea regională şi turism, oferind exemplul pozitiv al localităţii Mátraderecske din Ungaria, cât şi la situaţia actuală a turismului covăsnean. După aceasta discuţiile au avut ca temă inovaţia privind pachetele de servicii turistice în judeţul Covasna, plecând de la bunele exemple din Tălişoara, Micloşoara, Valea Zălanului şi Bicfalău. La final, subiectul discuţiilor a fost media de socializare online care capătă un rol tot mai important, într-un număr din ce în ce mai mare de domenii. Specialiştii au subliniat în mod repetat: cei care activează în domeniul turismului nu trebuie să asigure doar cazare şi masă, pentru că, în 2017, turiştii caută în primul rând experienţele autentice, iar pachetele turistice din judeţul Covasna trebuie adaptate corespunzător. La conferinţa la care au participat proprietari de pensiuni, ghizi, organizatori de evenimente şi specialişti în domeniul turismului, s-au oferit o serie de sfaturi utile și idei concrete pe care reprezentanţii sectorului le vor putea utiliza în domeniul lor.