S-a cumpărat Calea ferată îngustă Covasna–Comandău și Planul înclinat
Sâmbătă, 18 ianuarie 2020Consiliul Județean (CJ) Covasna și Primăria Covasna au cumpărat vineri, activele care fac parte din monumentul istoric denumit ”Ansamblul tehnic – Plan înclinat de la Covasna-Comandău” ale firmei de exploatare forestieră Brafor SA, care este în faliment. Cele două autorități și-au exercitat dreptul de preemțiune și au cumpărat activele constând în clădiri, terenuri și linia de cale ferată, pentru aproape 1,5 milioane lei.
Consiliul Județean (CJ) Covasna și Primăria Covasna au cumpărat vineri, activele care fac parte din monumentul istoric denumit ”Ansamblul tehnic – Plan înclinat de la Covasna-Comandău” ale firmei de exploatare forestieră Brafor SA, care este în faliment. Cele două autorități și-au exercitat dreptul de preemțiune și au cumpărat activele constând în clădiri, terenuri și linia de cale ferată, pentru aproape 1,5 milioane lei.
„Calea ferată îngustă Covasna–Comandău și Planul înclinat constituie un monument de istoria tehnicii extrem de valoros al județului și orașului Covasna. Ne pregătim de an buni să-l salvăm de la distrugerea totală și să-l introducem în circuitul turistic. În sfârșit, am avut ocazia de a cumpăra legal o parte din activele de la Comandău ale Brafor SA, care a dat faliment, astfel, majoritatea clădirilor aflate pe terenul fostei gări, printre care ateliere mecanice, magazii, triaj, fabrică de cherestea etc., precum și șine de cale ferată în lungime de 8,5 km și terenul aferent de 5,2 ha” – a explicat președintele CJ Covasna, Tamás Sándor, precizând că activele au fost cumpărate de CJ Covasna pentru 886.267 lei.
Bunurile din patrimoniul firmei Brafor aflate pe teritoriul administrativ al orașului Covasna au fost cumpărate de Primăria Covasna. „Am cumpărat un teren de jumătate de hectar, aflat lângă Gara Mare, un pod peste pârâul Horgász din Valea Zânelor, care necesită îmbunătățiri, dar care este funcțional, respectiv o linie de cale ferată lungă de 19 km, care pleacă de la gară, trece prin Valea Zânelor și Planul Înclinat, și ajunge până la granița administrativă a comunei Comandău. În orașul Covasna, terenul aferent pe care linia de cale ferată este construită se află în proprietatea statului, pentru noi următorul pas este clarificarea acestui lucru, deoarece pentru a obține finanțare, trebuie să avem cel puțin drept de uz” – a spus primarul orașului Covasna, Gyerő József, adăugând că valoarea totală este de aproape 600 mii lei, iar consiliul local a decis, prin vot unanim, să-și exercite dreptul de preemțiune pentru cumpărarea bunurilor. „Orașul are obligația morală să salveze acest monument de istoria tehnicii, calea ferată îngustă și Planul înclinat a avut un rol esențial în istoria localității” – a subliniat primarul.
Tamás Sándor a spus că CJ Covasna se pregătea de ani în șir să facă acest pas, a cumpărat de-a lungul timpului material rulant, astfel, în proprietatea județului se află, printre altele, locomotive cu aburi, locomotive diesel, vagoane pentru transport persoane și alte vagoane. Acesta a subliniat că specialiștii lucrează la un concept care gestionează în mod unitar activele aflate în proprietatea consiliului județean și local și va face accesibil acest monument de istoria tehnicii în așa fel, încât acesta va deveni o mândrie a turismului și a istoriei locale din regiune.
*** Linia de cale ferată cu ecartament îngust Covasna–Térrét a fost pusă în funcțiune în 1892, traseul căii ferate a fost conceput astfel, încât să ocolească localitatea Covasna, dar, în Voinești, trece în imediata apropiere a caselor, urmând să ajungă în minunata Vale a Zânelor. Aici se afla stația cu trei linii de cale ferată deoarece aici se făcea conexiune, prin funicularul gravitațional – astăzi monument de istoria tehnicii unic în lume – la rețeaua feroviară extinsă din zona Comandăului.