Programul de finanțare StartUp Now dă startul cursei pentru 40.000 euro în regiunea Centru
Marți, 13 februarie 2018Proiectul StarUp Now va ajuta 400 de persoane din regiune să își dezvolte competențele antreprenoriale, iar cele mai bune planuri de afaceri primesc o finanțare de 40.000 euro fiecare. Marţi, 13 februarie a avut loc Conferinţa de lansare oficială a proiectului, în organizarea Consiliului Județean (CJ) Covasna, instituţia responsabilă pentru derularea programului, și firma de consultanță Loop Operations. Evenimentul a atras un număr mare de participanţi interesaţi.
Proiectul StarUp Now va ajuta 400 de persoane din regiune să își dezvolte competențele antreprenoriale, iar cele mai bune planuri de afaceri primesc o finanțare de 40.000 euro fiecare. Marţi, 13 februarie a avut loc Conferinţa de lansare oficială a proiectului, în organizarea Consiliului Județean (CJ) Covasna, instituţia responsabilă pentru derularea programului, și firma de consultanță Loop Operations. Evenimentul a atras un număr mare de participanţi interesaţi.
În ultimii ani, CJ Covasna a implementat mai multe proiecte cu finanţare europeană, printre care se numără: Sistemul de management integrat al deşeurilor în judeţul Covasna, Reabilitare drum judeţean DJ 121 pe porţiunea Târgu Secuiesc-Covasna, Reabilitarea Spitalului Judeţean de Urgenţă„Dr. Fogolyán Kristóf” din Sfântu Gheorghe, dar şi planurile de management adecvat al ariilor naturale protejate Munţii Bodoc-Baraolt, Dealul Ciocaş-Dealul Viţelului, Tinovul Apa Roşie, Tinovul Apa Lină-Honcsok, Oltul Superior, Râul Negru, Ciomad-Balvanyos şi Mestecănişul de la Reci au fost realizate din fonduri europene. Pe viitor, va fi implementat proiectul care vizează reabilitarea reţelei de drumuri din zona Baraoltului, iar ansamblul Muzeului Național Secuiesc va intra în reabilitare tot cu fonduri europene.
Grüman Róbert, vicepreşedintele CJ Covasna, a afirmat că, proiectul StarUp Now oferă o oportunitate pentru dezvoltarea unui nou domeniu, acela al înfiinţării de noi întreprinderi şi al creării noi locuri de muncă. CJ Covasna consideră important să participe şi la astfel de proiecte. Acesta a adăugat: „Am aplicat pentru acest program în vederea dezvoltării socio-economice a judeţului Covasna. Suntem încântaţi că putem fi unii dintre cei 16 candidați care au aplicat cu succes la Regiunea de Dezvoltare Centru a României, oferind astfel celor 400 de tineri oportunitatea de a se dezvolta și de a învăța, iar pentru cei 40 de antreprenori câştigători posibilitatea de a-şi implementa ideea de afacere. Acest program este o posibilitate majoră. 2018 este un an foarte norocos pentru tinerii antreprenori, deoarece li se oferă o mulțime de oportunități de a-și implementa ideile.”
De asemenea, vicepreşedintele CJ Covasna a evidenţiat faptul că, în România, atât antreprenorii deja existenți, cât și cei noi se confruntă cu multe dificultăți datorită cadrului juridic imprevizibil şi al imensului labirint al birocrației. Un contraexemplu excelent în acest sens sunt serviciile administrative online din Estonia, unde înfiinţarea unei companii durează doar 18 minute, dar se poate semna un contract legal şi se pot achita taxele şi impozitele locale direct de pe telefonul inteligent. Conform calculelor realizate de Enterprise Estonia, instituţie care promovează afacerile în Estonia, utilizarea semnăturilor digitale economiseşte în fiecare lună un morman de hârtii înalt cât Turnul Eiffel.
Edler András-György, preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie Covasna, a salutat iniţiativa CJ Covasna, iniţiativă care, dincolo de rolul său, contribuie la dezvoltarea economiei regiunii. Acesta a spus că, în alte regiuni, această sarcină este rezolvată de către actorii pieței, dar în județul Covasna aceştia sunt prea mici pentru astfel de implementări. Cele 16 proiecte din cadrul Regiunii Centru reprezintă o mare oportunitate şi au ca scop sprijinirea afacerilor locale viabile. Edler consideră că aceste proiecte exercită o uriaşă forţa de atracţie pentru tineri să rămână acasă. Acesta a spus: „Ar fi ideal dacă s-ar putea sprijini acele ramuri ale industriei care, în conformitate cu strategia de dezvoltare a judeţului Covasna, Planul Potsa, ar putea constitui noi debuşeuri economice, cum ar fi: IT, turism, industria lemnului. Producția agricolă este neeligibilă, în schimb, procesarea produselor agricole este eligibilă şi, din acest punct de vedere ar fi bine ca printre propunerile de proiecte să se regăsească şi iniţiative vizând laptele, cartofii, respectiv produsele bio. Esenţa nu constă doar în fondurile accesibile, ci şi în oportunitatea de formare antreprenorială, deoarece cei care se înscriu în program au posibilitatea să participe la cursuri gratuite, respectiv, vor fi ajutaţi de mentori în cursul procesului”.
Unul dintre marile avantaje ale proiectului îl reprezintă faptul că nu există limită de vârstă, important este ca afacerea să fie tânără. Bagoly Miklós, preşedintele ASIMCOV a explicat că durata proiectului este de trei ani, subvenţia va fi livrată în luna iunie a anului viitor, „până atunci ideea se va coace”. Acesta a subliniat: suma promițătoare de 40.000 de euro să nu constituie un criteriu primordial la candidatură şi să se înscrie persoane care au idei viabile le pot transforma într-o afacere viabilă. I-a invitat pe candidaţi să participe la proiect cu toată seriozitate, deoarece programul include o etapă de formare antreprenorială, după care participanţii vor realiza câte un plan de afaceri care va fi evaluat de un juriu de specialitate. Dobândind cunoștințele necesare, noii antreprenori își vor putea dezvolta afacerea în mod responsabil, iar funcţionarea afacerii va fi monitorizată timp de 3 ani.
La eveniment a participat şi Rácz Attila, vicepreşedintele Clusterului IT Plus, organizaţie care are membrii din judeţele Covasna, Hargita, Mureş şi Braşov. Acesta şi-a exprimat sprijinul tinerii antreprenori. Oricine poate apela la ajutorul organizaţiei contactând adresa de e-mail info@itpluscluster.ro, unde li se vor oferi consultanţă şi solicitanţii vor fi dirijaţi către antreprenori IT care vor putea oferi ajutor în rezolvarea problemei respective.
În expunerea prezentată, Rodica Lupu, directorul executiv al companiei de consultanţă Loop Operations, a vorbit despre condiţiile de eligibilitate. Acesta a precizat că la acest program poate participa orice persoană care are idei de afaceri creative şi inovative şi doreşte să demareze o afacere, indiferent dacă este student, șomer, angajat sau chiar și antreprenor care deține o firmă, dar în care nu este acționar majoritar. Înscrierea şi participarea la proiectul prin care se pot obţine fonduri nerambursabile sunt gratuite.
Tinerii antreprenori vor putea beneficia de o plajă largă de cheltuieli eligibile, iar subvenţia în valoare de 40.000 de euro va veni în două tranșe. Prima tranșă de 75% din valoarea proiectului va fi livrată la înființarea firmei, iar cea de-a doua tranşă, 25% din ajutorul nerambusabil se va plăti la finalul implementării proiectului.
Proiectul include şi un program amplu de formare antreprenorială și mentorat pentru cei 400 de participanţi selectaţi, program ce se va desfăşura în perioada aprilie-iulie 2018.
Pentru a susține efortul de specializare inteligentă a economiei românești, vom susține cu precădere industriile: turism și ecoturism, textile și pielărie, lemn și mobilă, industrii creative, industria auto și componente, tehnologia informațiilor şi comunicațiilor, procesarea alimentelor și a băuturilor, sănătate și produse farmaceutice, energie și management de mediu, bioeconomie, biofarmaceutica și biotehnologii.
Câştigătorii concursului de idei de afaceri sunt toţi participanţii, deoarece, pe lângă cei 40 de antreprenori selectaţi, fiecare participant va dispune de un plan de afaceri complet, cunoştinţe antreprenoriale dobândite în cadrul programului, o reţea de contacte pentru crearea de noi parteneriate şi, prin Ingenius Hub, va câştiga apartenenţa la o comunitate de 1600 de antreprenori.
Cei interesați se pot înscrie accesând următorul link:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScpvnDtmhqvpuWS44_IvkFtIWjU5UBecwzrjUp-HbuAOB4V2g/viewform
În cadrul conferinţei de lansare, Szakács Enikő, conducătoarea firmei Transylwanderer, şi Ignácz Szabolcs, conducătorul firmei DronMob şi-au prezentat afacerile inovative, oferind celor prezenţi un exemplu de urmat.