Aeroportul viitorului va fi construit la Braşov-Ghimbav
Luni, 25 februarie 2019La Ghimbav se va construi un aeroport al viitorului, printr-un concept integrat care, dacă este necesar, poate fi extins cu ușurință și, în premieră pentru România, aeroportul va avea un turn virtual de control. Conform planurilor, aeroportul de la Brașov va fi gata în anul 2020, după cum a fost anunțat luni, la Brașov, la o conferința de presă de prezentare a stadiului actual al aeroportului și la care au participat și edilii din județul Covasna.
La Ghimbav se va construi un aeroport al viitorului, printr-un concept integrat care, dacă este necesar, poate fi extins cu ușurință și, în premieră pentru România, aeroportul va avea un turn virtual de control. Conform planurilor, aeroportul de la Brașov va fi gata în anul 2020, după cum a fost anunțat luni, la Brașov, la o conferința de presă de prezentare a stadiului actual al aeroportului și la care au participat și edilii din județul Covasna.
„Este o schimbare de paradigmă privind modul de a duce o politică practică de dezvoltare regională. Aș spune că s-au terminat cei 100 de ani de singurătate. (...) Este primul an când noi, cei din județul Covasna, am făcut lobby politic la București, ca în legea Bugetului să apară această sumă pentru județul Brașov, în vederea realizării Aeroportului Internațional Brașov-Ghimbav. Este o schimbare de mentalitate care va avea efect și la nivel macro-regional” – a precizat președintele Consiliului Județean (CJ) Covasna, Tamás Sándor. Acesta a menționat că se insistă și pentru construirea unui drum cu circulație rapidă care va lega Sfântu Gheorghe de aeroport.
„Trăim într-o țară în care totul este mult prea politizat. Anul acesta noi am folosit influența politică pe care o avem la nivel național, pentru a susține acest proiect. Știm că este un proiect vitreg din perspectiva Bucureștiului. Acesta nu a fost susținut nici din punct de vedere politic și nici din punct de vedere regional. Cred că ceea ce noi am promis anul trecut, și anume că vom susține financiar acest proiect, iată că a început să se vadă, ne-am ținut de cuvânt. (...) Cred că cel mai important lucru, dincolo de cuantumul sumei primite de la București, este că am demontat un mit, și anume că acest proiect nu poate fi susținut de guvern. Cred că am creat un precedent și am convingerea că la rectificarea bugetară, dar și anul viitor, vom mai putea atrage și alte sume de bani” – a spus primarul municipiului Sfântu Gheorghe, Antal Árpád.
După cum se știe, 23 milioane de lei s-au alocat de la bugetul de stat pentru construirea aeroportului de la Brașov, din această sumă 10 milioane de lei au fost acordate la intervenția autorităților din județul Covasna. Pentru finalizarea lucrărilor mai este nevoie de 354 milioane de lei, din care suma de 258 milioane lei va fi acoperită din credite bancare, excedent bugetar și de la bugetul de stat. Se fac demersuri și pentru a obține finanțare din fonduri ale Uniunii Europene.
Răspunzând la o întrebare a unui jurnalist, președintele Consiliului Județean Brașov, Adrian-Ioan Veștea a precizat: „Convingerea mea este că acest proiect nu mai poate fi oprit, oricine crede că poate să oprească o investiție de această anvergură, se înșală. Acesta a fost scopul de a găsi resurse și de a porni la drum”.
Primarul Brașovului, George Scripcaru, a ținut să puncteze că trebuie făcute investiții în infrastructură și logistică, pentru a putea realiza legătura dintre viitorul aeroport și orașul de sub Tâmpa. Consilierul judeţean Kovács Attila (UDMR Brașov) a evidențiat importanța cooperării regionale, arătând că a dat rezultate concrete colaborarea dintre cele două județe.
În România nu s-a construit niciun aeroport din anii ’70, a atras atenția coordonatorul proiectului Aeroportului Internațional Brașov-Ghimbav, Alexandru Anghel, care a spus că lucrările necesită un proces complex de proiectare și autorizare. Se dorește construirea unui aeroport al viitorului la Ghimbav, respectând trendurile europene în domeniu, acesta fiind proiectat în sistem modular, în așa fel încât să poată fi extins ușor.
Aeroportul, care va reprezenta două premiere pentru România, va fi primul obiectiv de acest gen care va fi operat prin concesiune, prin aceasta alegând o soluție frecvent folosită în Europa. A doua noutate națională ar fi constituită de faptul că aeroportul va avea un turn de control virtual – s-a anunțat la conferința de presă, în cadrul căreia obiectivul a fost prezentat de către responsabilul cu autorizările din cadrul Comisiei pentru Aeroportul Internațional Brașov-Ghimbav, Jakab István-Barna.
La momentul actual se desfășoară procedura de achiziție publică pentru construirea terminalului, la licitație fiind înscrise patru firme care au intrat în etapa de evaluare a ofertelor. În același timp, CJ Brașov a demarat procedura de achiziție publică pentru cumpărarea a două mașini pentru deszăpezire și două autospeciale pentru PSI, și va începe derularea unui contract cu nouă componente, care prevede proiectarea și construirea, printre altele, a clădirii energetice, a remizei PSI, a gospodăriei de apă, respectiv proiectarea și amenajarea parcării auto, a drumului de acces și a drumurilor interioare.